Ημέρα διατροφής

Δημιουργηθηκε στις Τρίτη, 23 Δεκεμβρίου 2014 Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 23 Δεκεμβρίου 2014 Γράφτηκε από τον/την Administrator

     Σε μια εποχή που η παγκόσμια οικονομική κρίση  κυριαρχεί στις ειδήσεις διεθνώς, η βίωση της εγχώριας επίπτωσης της αποτελεί καθημερινότητα, από οποιαδήποτε σκοπιά και να το δει κανείς. Η βαθύτερη πληγή της κρίσης αυτής στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και το σεβασμό, είναι η έλλειψη διαθεσιμότητας αλλά και προσβασιμότητας στο πιο βασικό αγαθό όλων, την τροφή. Σήμερα υπάρχουν πάνω από 1 δισεκατομμύριο υποσιτισμένοι άνθρωποι παγκοσμίως, ποσό που αναμένεται να αυξηθεί με ταχύτερους από το αναμενόμενο ρυθμούς.

Η φετινή Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής [που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 16 Οκτωβρίου, μέρα που το 1945 ιδρύθηκε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) του ΟΗΕ] αποτελεί μια μέρα ουσιώδους προβληματισμού και περισυλλογής αφού το ποσοστό των ανθρώπων που δεν μπορούν να εξασφαλίσουν την καθημερινή τους σίτιση, αυξάνεται ραγδαία στις αναπτυσσόμενες αλλά και ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου, ?ελέω κρίσης?.

Για τον εορτασμό της ημέρας διοργανώθηκε την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2014 στο 1ο Γυμνάσιο Σερρών και στο πλαίσιο του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας και του Κοινωνικού Σχολείου εκδήλωση-δράση η οποία είχε ως στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα διατροφής και κυρίως στο  θέμα  της φτώχειας και της πείνας.

Με ένα σύνολο δράσεων που πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με τους μαθητές επιτεύχθηκαν και οι επιμέρους στόχοι οι οποίοι είχαν τεθεί και ήταν οι εξής:

1. Η κατανόηση βασικών εννοιών όπως:

 2.Ο διαχωρισμός ανάμεσα :

3.Η κατανόηση των μαθητών:

Οι δράσεις που πραγματοποιήθηκαν ήταν συνολικά πέντε και ήταν οι παρακάτω:


 

1. Παρουσίαση με θέμα "Παγκόσμια Ημέρα διατροφής"

 από την καθηγήτρια Ντάμα Μαρία.

Η παρουσίαση αποτέλεσε ένα είδος αφόρμησης και προβληματισμού για τους μαθητές για να ακολουθήσουν στη συνέχεια οι βιωματικές δράσεις.

 Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση  στις παρακάτω έννοιες: τη  διατροφική ανασφάλεια & τον επισιτισμό-χαρακτηριστικά των υπο ανάπτυξη χωρών - από τη μία ? την υπερκατανάλωση-επισιτισμό-παχυσαρκία, χαρακτηριστικά των αναπτυγμένων χωρών από την άλλη. Στόχος ήταν να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι την ίδια στιγμή που στις υποανάπτυκτες χώρες η πείνα απειλεί  μεγάλο ποσοστό του πλανήτη στις αναπτυγμένες χώρες η υπερκατανάλωση και οι στρεβλές εικόνες που παράγει ο δυτικός τρόπος ζωής οδηγούν στην παχυσαρκία και στις λεγόμενες διατροφοεξαρτώμενες ασθένειες, αφού είναι γεγονός η ολοένα απομάκρυνση μας από τη Μεσογειακή Διατροφή.

2. Βιωματικές Δράσεις: Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες εργασίας

 με τα παρακάτω θέματα:

Τρώω σωστά: Μοιράστηκαν καρτέλες με το σχήμα της μεσογειακής διατροφικής πυραμίδας  και  ζητήθηκε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν από κάτω προς τα πάνω, τα φαγητά που τρώνε καθημερινά, εβδομαδιαία και μηνιαία. Στη συνέχεια, τους αποκαλύφθηκε η αληθινή σειρά μίας μεσογειακής διατροφικής πυραμίδας και συζητήσαμε τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής.

Τρώω άρα υπάρχω: Μοιράστηκαν στους μαθητές καρτέλες που απεικονίζουν 6 δραστηριότητες της καθημερινής ζωής. Ζητάμε από τους μαθητές να κυκλώσουν 2 από τις πιο αγαπημένες τους δραστηριότητες. Ύστερα από συζήτηση καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η τροφή, ενώ είναι απαραίτητο μέσο διαβίωσης, δεν είναι κάτι δεδομένο για όλον τον κόσμο

Τρώμε όλοι: προβλήθηκε στους μαθητές ένας παγκόσμιος χάρτης που δείχνει τα ποσοστά του επισιτιζόμενου πληθυσμού τα παιδιά  χωρίστηκαν  σε  ομάδες. Στη συνέχεια υποβλήθηκαν στα παιδιά τις παρακάτω ερωτήσεις:

1) Ρίξτε μια ματιά στον χάρτη. Τι παρατηρείτε; Τι είναι αυτό που σας εκπλήσσει; Για ποιο λόγο;

2) Πώς εξηγείτε το παράδοξο ότι, ενώ οι περισσότερες τροφές παράγονται στις χώρες του Νότου, οι κάτοικοι εκεί δεν έχουν αρκετό φαγητό;

3) Πιστεύετε ότι υπάρχει φαγητό για όλους; Τότε γιατί υπάρχει πείνα;

Δεκάλογος Εξοικονόμησης Φαγητού: μοιράστηκαν στους μαθητές κόλλες που έχουν τίτλο «Δεκάλογος Εξοικονόμησης Φαγητού» και ζητήθηκε να συμπληρώσουν τους τρόπους που, κατά τη γνώμη τους, μπορεί να γίνει εξοικονόμηση τροφής στον πλανήτη μας, τόσο μέσα στην οικογένειά τους, όσο και στην κοινωνία.

3. Υλοποίηση πειράματος σε συνεργασία με το ΕΚΦΕ (κ.Σ. Μανδηλιώτης)

Διερεύνηση της ποιότητας και της ποσότητας της Βιταμίνης C σε χυμό νέκταρ και σε φυσικό χυμό

                                                                 

Το πείραμα υλοποιήθηκε από μαθητές της Α και της Β γυμνασίου

4. Αξιολόγηση της δράσης από τους μαθητές

 αποτύπωση-έκφραση ιδεών σε χαρτόνια

 

 

Συμπεράσματα των μαθητών πάνω στα φύλλα εργασίας:

5. Δημιουργία πάγκου με φρούτα

 

Τα φρούτα μοιράστηκαν στους μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Στόχος ήταν να παρακινηθούν οι μαθητές ώστε να βάλουν τα φρούτα στη καθημερινή τους διατροφή. Μοιράστηκε επίσης στους μαθητές οδηγός για τη διατροφική αξία των φρούτων.

Επιμέλεια- Οργάνωση δραστηριότητας:

Ντάμα Μαρία

Καθηγήτρια Οικιακής Οικονομίας

Εμφανίσεις: 285